top of page

Hej Mikael!

Uppdaterat: 30 apr. 2020

Vi fick en pratstund förra veckan via Slack med Mikael Sköld, VD på Prosonagruppen, för att höra hur det går med det digitala distansarbetet under rådande Coronaepidemi.


God eftermiddag! Nu är det tisdag och vardag igen, har påskhelgen varit bra?


Påsken har trots allt varit bra! Vi har följt myndigheternas råd och stannat hemma. Vi hade tänkt åka till Göteborg för att fira barnbarnets ettårsdag men firade via Skype istället. Det funkade det också. Man får helt enkelt göra så gott man kan av situationen som den är nu.

Sedan fyra veckor tillbaka har all personal på Prosonagruppen inklusive du själv arbetat hemifrån pga rådande situation med Covid-19. Hur går det?

Jag tycker att det har gått bra. Vi har fått tänka till och blivit mer tydliga mot varandra vad gäller information och så vidare. Framför allt har vi jobbat väldigt mycket med digitala kanaler för att kunna arbeta på ett smidigt sätt. Internt har vi ”fastnat” för ”Slack”, en slags gruppchatt där vi håller kontakten i olika ”mötesrum” och direkt med varandra – antingen via chatt eller telefonsamtal. Vi har inbokade dagliga möten för avstämning med hela personalen och aktiverat en sk ”Bot” som påminner oss när det är dags för möte och fika, säger Mikael och skrattar lite. Det är viktigt med det sociala nu när vi alla sitter i våra egna hem och jobbar.

Mitt i denna epidemi, som ställer till det för många företag idag - har Prosonagruppen märkt någon förändring?

Den största förändringen är just att den personliga kontakten helt uteblivit. Alla möten sker idag i Skype eller Teams. En positiv förändring är förstås att vi reser mindre, om vi tänker på tid och miljö. Den tid vi sparar lägger vi nu bland annat på att jobba fram bättre rutiner i företaget. Det kan röra sig om upp till 2 arbetsdagar i veckan vi sparar in på att inte resa till kunder. Den tiden måste vi förvalta till något bra.

Nyligen installerades Castor i Marks kommun. Hur gick det?

Det har gått bra. Marks kommun är första kommunen där vi installerat Castor helt digitalt vad beträffar installation, preparering och utbildning. Framför allt så har ju utbildning och support, som vi brukar ha på plats vid skarp installation, skötts i en kombination av Teams och Teamviewer. Och det är nytt för oss. Och det är ju inte bara vi som jobbar hemifrån, även kunder sitter hemma och jobbar.

När vi ändå pratar om support och utbildningar. Har det märkts någon skillnad där?

Vad gäller supporten märker vi ingen skillnad. Den sköter vi som vanligt via vår helpdesk, e-post, och telefon. Den tid vi sparar från de resor vi i dagsläget inte gör innebär också att fler av oss kan vara med och hjälpas åt vid problemlösningar. Vad beträffar utbildning är ju all personlig utbildning borttagen för tillfället och där ser vi över om vi inte ska hitta mer anpassade digitala utbildningar.


Hur ser det ut framöver. Något nytt på gång?

Vi har fortfarande en bra ström av kunder och de jag kan nämna är Borlänge, Strömsund och Strängnäs som nyligen vunnit laga kraft. Vi har en bra täckning över hela 2020. Så det ser bra ut. Det finns att göra.



Tre snabba frågor till Mikael.

 

Om du inte jobbade på Prosonagruppen, vad hade du gjort då?

Oj, jag hade jobbat med någon form av produktutveckling.


Har du någon dold talang?

Jag har med egna händer byggt huset jag och min familj bor i.


Vilka 3 kända personer tar du med dig till en öde ö?

Jag tar med mig Dalai lama, Anders Hansen och David Grohl.


 

Har du någon på Prosonagruppen du vill ställa en speciell fråga?

Skicka in dina frågor till helena.mattsson@prosona.se


 

223 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


ProsonaGruppen_RGB_edited_edited.png

Adress Rosenforsvägen 1, Skogstorp   

Tel 016-15 04 30   

E-post info@prosona.se   (används ej vid support)

  • Linkedin - Grå Circle
bottom of page