Sök
  • ProsonaGruppen

Kristianstad − Först ut med serveringstillståndet

Castor Serveringstillstånd är ett komplett verksamhetsstöd där du sköter hela förloppet från ansökan till färdigt tillstånd, tillsyn och restaurangrapportering till beslutshantering på fler nivåer samt arkivering. Kort och gott ett stöd till handläggare och beslutsfattare för smidigare ärendehantering vid alkoholhandläggning.

Nu har två av våra kunder fått det nya Serveringstillståndet installerat hos sig och först ut var Kristianstad. Vi fick tag på Anna Kärner, Nämndsekreterare i Kristianstad kommun och frågade hur det har gått.

Anna Kärner, nämndsekreterare Kristiandstad kommun

Hej Anna. Ni fick Serveringstillståndet installerat den 15 september. Hur har det gått?


Det känns faktiskt bättre än jag hade förväntat mig. Det är vissa saker som är nya och inte riktigt klaffat än men på det stora hela att handlägga ärenden, ta beslut och skapa tillstånd så funkar det riktigt bra. Våra handläggare är mer positiva än jag förväntat mig och vi kunde börja arbeta på en gång med tillstånden. Den här perioden är en relativt lugn period vad gäller ansökningar kring tillstånd och det var en av anledningarna att vi sköt upp installationen. Från början pratade vi om att installera innan sommaren men det blev lite för tätt inpå semestertider och alla de tillfälliga tillståndsansökningar som dyker upp med uterestauranger och konserter och så vidare.


Hur arbetade ni med tillstånden innan och vad är den största förändringen?

Vi hade Alk-T som är specifikt för dessa ärenden och det enda systemet jag känner till förutom Castors Serveringstillstånd. Vi har precis kommit i gång med det nya. Framöver kommer vi göra den så kallade restaurangrapporten som ska registerföras, kontrolleras och sedan skickas till Folkhälsomyndigheten innan man räknar ut tillsynsavgiften. Hela den processen görs på våren så det blir spännande att se hur det fungerar.


Men om man ser till det grundläggande hur man hanterar ett ärende, där är det ingen större skillnad. Den stora skillnaden är hur saker presenteras, är kopplat och integrerat i Castor. Vi fick Castor till oss på miljö redan 2019 och vi hade då ett krav på att det skulle finnas funktion för att hantera serveringstillstånd. Det är en jättestor fördel att ha detta i Castor för en bättre överblick, men också för att det nu är helt digitalt så du kan till exempel maila direkt från systemet och ha integrerade e-tjänster.


Sedan ska vi inte glömma det rent resursmässiga vad gäller systemadministration och förvaltning när du har ett system i stället för att ha ett litet ”satellitsystem” som Alk-T var.





Ni fick vara med som bollplank i arbetet med att ta fram serveringstillståndet. Hur har det gått?

Vi fick förmånen här i Kristianstad att vara med och önska hur vi ville jobba med serveringstillstånd. Det är fortfarande småsaker kvar att justera. Alla kommuner arbetar inte på samma sätt med tillstånd så det är inte säkert att de kommer sakna det vi gör. Men vi hoppas att Prosona kommer ta med sig våra önskemål för vidare utveckling.

Ett tips till andra är att tänka över hur man vill arbeta framöver innan konvertering av den gamla datan görs och se vad som eventuellt behöver förändras.


Prosona lanserar en mobilapp för serveringstillstånd under nästa år. Planerar ni att skaffa den också?

Ja, det är ju jättespännande att se hur det kan fungera. Vi har inte pratat så mycket om det ännu. Det ligger ju helt klart rätt i tiden. Bra att kunna ha med sig en mobil som talar med systemet och kunna hämta uppgifter när man går förbi en servering.


Tack Anna för att vi fick prata med dig!


 

Är du nyfiken på någon av våra kommunkunder? Har du en nyhet du vill berätta?

Skicka in dina tips till helena.mattsson@prosona.se

 

50 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla