Skyltarna längs vägen när du kör in mot Växjö lovar en hel del, ”Växjö – Europas grönaste stad”. Det är förstås något helt annat man syftar på, än de höstvackra färger man ser ute i naturen. Under 2007 utnämnde Brittiska BBC i en artikel Växjö till ”Europas grönaste stad” för sitt målmedvetna arbete att sänka sin klimatpåverkan. Och för ett par år sedan tilldelades Växjö även priset ”European Green Leaf Award”. Vi gjorde en kort intervju på plats där vi fick lite intressant information om den "gröna staden".
– Priset ”Grean Leaf Award” är en utmärkelse där städer i Europa med under 100.000 invånare kan delta. Växjö vann utmärkelsen år 2017 tillsammans med en stad i Belgien och det är ju förstås ännu ett kvitto på att vi kan kalla Växjö för europas grönaste stad, berättar Madeleine Karlsson, förvaltningschef på Miljö- och hälsoskyddskontoret.
Efter den fina utmärkelsen och priset ni fick, har ni märkt någon skillnad internationellt sett?
– Växjö kommun märker att det är stort intresse från företag att komma hit från hela Sverige men även internationellt. Framförallt när det gäller träbyggnation och då bl a limträbalkar, som är det stora just nu. Där ligger vi i framkant, fortsätter Madeleine.
Kan ni berätta om något spännande projekt ni jobbar med?
– Vi har ett jätteprojekt på gång med sjörestaurering där vi ända sedan 1996 har jobbat med att restaurera de mest förorenade sjöarna vi har som är tätortsnära. Växjö stad är omgiven av sju insjöar, varav fyra av dem är kraftigt påverkade av stadsutbyggnaden. Vi har idag kommit så långt att i två av sjöarna kan man nu bada. En av sjöarna var som en gyttjepöl och nu i år har man anlagt en kommunal badplats i samma sjö. Ett långt och gediget arbete som nu gett resultat. Från en ”grön gröt” till ett siktdjup på 4 meter, säger Madeleine och skrattar.
– Vi försöker ha det gröna tänket i allt det vi gör och fokuserar på att kontrollera, motivera och informera för att få en positiv effekt i samhället för minskad miljöpåverkan.
Idag installeras Castors ärendehanteringssystem hos er.
Hur tror ni det nya systemet kommer påverka er dagliga verksamhet?
– Jag har otroliga förhoppningar på Castor, kanske lite orealistiska, säger Madeleine med glimten i ögat. Jag tänker mig att det här kommer vara ett sätt för oss att kunna arbeta mer strukturerat och enhetligt. Att vi har ett system som gör att vi kan vara mer kvalitativa i alla steg och att vi kan följa helheten i ett ärende genom att använda skeden i Castor. Det känns som vi gör den sista ”skruvningen” i vårt kvalitetstänk och på köpet får vi ett system som faktiskt underlättar.
– Vi blir också mer digitaliserade, poängterar Elin Flygare, Administratör och projektledare för införandet av Castor. – Vi minskar handläggningstider jämfört med den pappershantering vi tidigare haft.
Nu i dagarna så är arbetet i full gång med att installera det nya systemet. Berätta hur tankarna gick innan ni valde Castor.
– Nu är det några år sedan som vi började arbetet. Först tänkte vi att vi bara skulle uppgradera det befintliga systemet. Men när vi började prata om vad vi faktiskt ville och hade behov av så kände vi att vi ville konkurrensutsätta och se vilket system på marknaden som är bäst för det vi behöver. Så efter ett tag gick vi in i en upphandling med tre stora verksamhetssystemen. Vi tog också hjälp av en konsult som med hjälp av workshops, där vi fick tänka fritt, kom fram till olika kriterier som vi tyckte skulle finnas med i upphandlingen, säger Madeleine.
Stadsbyggnadskontoret här i Växjö fick Castor installerat redan i vintras. Men ni var alltså på gång innan dem med planer på nytt system?
– Ja vi pratade om upphandlingar innan dem och gjorde de här genomlysningarna med vad vi ville medan byggavdelningen gick in i upphandling direkt. Så de har ju hela tiden legat lite före oss och det har ju varit toppen. Framförallt nu när upphandlingen är klar och vi kan få jättemycket stöd i vårt arbete med nytt system. De har ju också varit som ambassadörer när de själva tyckte att Castor blev jättebra. Självklart finns det ”barnsjukdomar” som de behöver jobba med men de är otroligt nöjda. Man ser redan tidsvinster.
Hur har ni förberett personalen på att det ska komma ett nytt system. Har ni några tips för att det ska bli extra smidigt?
– Informationen har varit oerhört viktig. Så vi har nästan överinformerat personalen, berättar Elin. Intranätet har använts flitigt med både blogg och anteckningar så övriga ska känna att de är med hela tiden. Varje månad har det varit rapportering på förvaltningsmöten så alla visste i vilket skede de låg i och vad som skulle ske härnäst.
– Det var också väldigt bra att vi fick jobba i en testmiljö innan skarpt införande. Det gjorde att alla blev bekväma med hur det såg ut bland alla flikar och knappar. Redan i augusti kom representanter från Prosonagruppen och visade hela förvaltningen hur Castor fungerade, fortsätter Elin.
– Alla har fått ställa frågor och projektgruppen har gjort ett fantastiskt arbete, säger Madeleine. Vi har inte stött på något direkt motstånd från medarbetarna. Alla är med på att detta blir bra. Och det är nog ganska ovanligt när det är en sådan stor förändring som det faktiskt är för oss. Jag skulle absolut rekommendera att andra förvaltningar kontaktar Elin för att få veta hur projektgruppen jobbat med informationsflödet. Det har varit superbra.
Under införandedagarna fanns tre representanter från Prosonagruppen på plats och löste de frågetecken som uppstod. Per Nordenbris från Prosonagruppen hade ett välfyllt schema med utbildningar gruppvis nere i A-salen, samtidigt som projektgruppen jobbade febrilt inne i ett annat rum med mallar och systemadministration. Stämningen är på topp.
Vi önskar Växjö kommun välkomna, både Stadsbyggnadskontoret som fick Castor redan i vintras och nu även Miljö- och hälsoskyddskontoret.
header.all-comments