Ni som är över 45 har säkert minnen från hur det var i slutet av 80-talet när man hade allt på 3,5 tums disketter, skärmen till datorn var utan färg och hockeyfrilla var moderiktigt. Mycket har hänt med modet och den digitala utvecklingen sedan dess. Och tur är väl det!
En som har varit med sedan starten av Castors resa är Ola Östlund – en av delägarna och grundare av Prosona. Vi låter Ola få presentera sig själv och berätta om den spännande resan från dåtid till nutid.
Hallå där, vem är Ola?
Ja vem är jag? En bondgrabb från Hällberga där uppväxttiden bestod av fotboll och bandy tills min äldsta bror startade ett musikband. De behövde en trummis och eftersom jag på den tiden var nyfiken så hoppade jag på. Han tog med mig på ett musikäventyr från jag var 17 år och spelade ihop med dem både i Sverige och Europa. Det ångrar jag aldrig. Det blev 10 roliga år, dock inte på heltid.
Från musiker på turné till att jobba med Castor. Hur gick det till?
Jag är utbildad eltekniker och fick jobb på Televerket efter skolan. Där jobbade jag ett år innan jag gjorde lumpen. Tanken var att jag skulle tillbaka, men under tiden jag gjorde min värnplikt förändrades monopolet för AXC-växlar. Det innebar att det var fritt fram för alla att sälja, så min avdelning där jag jobbade försvann helt. Efter en kort tid av jobbletande hittade jag en spännande rekryteringsannons och fick jobb på ett företag som hette Royal Base Försäljnings AB. Jag fick utbildning i systemet ”Royal Base” och det visade sig vara ett kraftfullt verktyg. Några år senare byggde vi det första, vad jag vet, PC-baserade bygglovssystemet, bland annat med hjälp av Strängnäs kommun. 1,5 år senare hade vi sålt systemet till ca 58 kommuner. Det var då resan började.
Några år senare släppte Microsoft programmet ”Word” som blev otroligt populärt. Det innebar att nästan alla våra kunder ville att vi skulle jobba med det grafiska gränssnittet från ”Word” och det hade vi inte resurser till. Det här var det första steget till att jag och en tekniker 1992 startade ett företag som hette ”Informationsteknik”. Vi anställde personal och byggde ett ärendehanteringssystem. Vi samarbetade med användarföreningen från tiden med ”Royal Base” och jobbade nära några trogna kunder, bland annat Mora och Skövde kommun. På rekordtid släppte vi 1994 en nyutvecklad produkt till de kunder som tålmodigt väntat. Givetvis tappade vi många kunder men det var stor glädje att kunna leverera ett ärendehanteringssystem till de kommuner vi hade kvar.
1998 stötte jag på Mikael Sköld och vi kom underfund med att vi hade många gemensamma mål. Vi såg möjligheterna med att slå ihop våra bolag så år 2000 gjorde vi en fusion och gjorde namnbyte till Prosonagruppen.
Vad är din roll idag?
Jag har nog haft de flesta roller man kan ha i ett företag, allt från försäljning, utbildning och faktiskt lite programutveckling. Nu har vi genom åren anställt många duktiga medarbetare och idag är vi 14 personer på Prosonagruppen. Det innebär att jag kan fokusera på den roll jag har idag som är projektledare för "ny kund"-införande och anbud.
Vad innebär projektet ”ny kund”?
Det är vår interna benämning när vi vinner ett anbud. Då är det min roll att starta upp projektet ”ny kund” och sedan driva fram arbetet, tillsammans med mina kollegor, till den dagen skarpt införande av Castor ska ske hos kommunen. Vi har alltid haft ett modernt sätt att arbeta på, som idag har fått ett namn och kallas det ”agila arbetssättet”. Det vill säga man jobbar horisontellt och utgår från kundens krav till skillnad från att ha en vertikal styrning uppifrån.
Hur lång tid tar ett införandeprojekt?
Varje införandeprojekt är beräknat att ta minst 4 månader. Då är det viktigt att ha en mer plan syn. Allt från att vi startar upp projektet, konverterar data, har regelbundna möten och även förberedande av mallar. Sedan ingår givetvis utbildningar för både användare och Castoransvariga som får fördjupa sig i administration av behörigheter och eget byggande av mallar. Normalt sett kan vi ta in en ny kund i månaden, d v s projekten löper parallellt med varandra under året. Så det är tur att jag har fantastiska medarbetare som ansvarar och är delprojektledare för sitt område och stöttar mig i den här processen.
Och vad gäller kundens del är det viktigt att de förbereder sig och ser över sina mallar, städar i sin data med mera. Nu är det ju så att vissa kommuner p g a sin storlek inte har de resurser som behövs och då hjälper vi till även där. Vi går igenom vad som behöver förberedas under uppstartsmöten.
Hur ser närmaste framtiden ut?
Nu har vi haft ett 2020 som har varit ett märkligt år på många sätt med pandemin som ställde till det. Många trodde att det jobbmässigt skulle bli värre, men med facit i hand blev det tvärtom. Jobben har inte minskat, snarare ökat. Vi genomförde tio leveranser till tio olika förvaltningar under året. Vid årsskiftet minskade antalet anbud något men nu verkar trenden gå uppåt igen. För oss har det blivit ett tillfälle att komma i kapp, så vi har inte märkt någon minskad mängd med jobb. Vår förhoppning är att vi ska komma i kapp till midsommar.
Parallellt jobbar vi med flera nya produkter och förbättringar. Bland annat appen för livsmedelsrapportering som ska bli jätteroligt att köra i gång med, den ska snart testköras så vi hoppas kunna släppa den inom kort. Sedan har vi projektet ”serveringstillstånd” som vi redan har flera kunder som anmält intresse för. Modulerna bostadsanpassning och plan håller också på att få en ansiktslyftning och såklart automation inom befintliga moduler.
Så det är mycket på gång, vilket är roligt!
Vi vill gärna prata med dig! Har ni några nya spännande projekt där Castor är inblandat. Har du gått en utbildning, varit med och utvecklat en modul och vill berätta om det eller har ni något annat intressant som vi kan få skriva om? Hör av dig till helena.mattsson@prosona.se
Comments